11.01.2018.godine Facebook je objavio da će uneti značajne promene u rangiranje postova u News Feed-u korisnika čime je organski reach dodatno oslabljen. Ovo su promene koje se odnose na Facebook na globalnom nivou i ovo obaveštenje nema veze sa Explore Feed-om koji se kao eksperiment sprovodi u našoj zemlji i u još pet zemalja. Ako niste upoznati sa ovim eksperimentom, pročitajte tekst na temu Explore Feed-kako da povećam organic reach.
Januarska izmena koja se odnosi na sve Facebook korisnike se tiče prvenstveno sadržaja koji iniciraju dijalog, tačnije interakciju među korisnicima. Šta to zapravo znači? To znači da ćete više videti one sadržaje koji imaju veći broj komentara i neku interakciju među korisnicima. To bi onda značilo da će se i neke stranice organski pojavljivati u News Feed-u a da pri tome nisu platile oglašavanje.
Organski reach kroz interakciju
Ovo je u principu dobro za posao, pod uslovom da želite da svojim aktivnostima, statusima, slikama i video sadržajima podstičete tu vrtu aktivnosti na svojoj stranici. Međutim, bez obzira što će ova promena uticati dobro na neke stranice, Facebook i dalje u vrh prioriteta stavlja interakciju sa prijateljima, a ne sa stranicama. To znači da ćete pre videti status svog prijatelja sa velikim brojem komentara, nego post neke stranice, iako je sasvim sigurno da će se i on u jednom trenutku pojaviti u News Feed-u.
Naravno, kao i svaka promena, i ova je doživela mnogo burnih reakcija od strane velikih kompanija koje zavise tako reći od Facebook reach-a, međutim, Facebook se i dalje brani činjenicom da mu je bitnija interakcija među prijateljima i porodicom. Ovo je samo jedna u nizu promena koje se stalno dešavaju, ne zaboravimo da se slično desilo i 2014. godine. Neminovno je da svakom godinom organski reach sve više opada i da sve više zavisi od toga koliko ćete platiti oglašavanje.
Dobra stvar je što Facebook gleda šerove, komentare i lajkove na postovima stranica, pa na osnovu toga i odlučuje da li će stranica biti rangirana, ali ni to nije sve. Stranice koje pozivaju i izazivaju dijaloge na osnovu provokativnih stavova ili čak pozivanjem na komentarisanje u samom statusu mogu biti kažnjene niskim reach-om, jer se pretpostavlja da tu nema ,,prirodne“ potrebe za reagovanjem od strane korisnika. To bi značilo da će najbolje prolaziti one stranice i brendovi koji svojim kvalitetnim sadržajem i uslugom toliko znače korisniku, da on sam ima želju da komentariše ili kritikuje njihov rad.
Ovo je naravno idealna situacija, s obzirom da se stranice moraju tu i tamo služiti određenim trikovima za privlačenje pažnje. Facebook je tržište i mi se takmičimo sa drugim stranicama, kako u marketingu, tako i u interakciji, sadržajima, pristupu. Što se stila tiče, neophodno je da u poslu budete što unikatniji, jer se time izdvajate iz sličnih stranica koje se bave istim poslom. Unikatnost Vam obezbeđuje mnogo bolji marketing, nego sve Facebook reklame zajedno.
Organksi reach kroz Facebook pretragu
Druga stvar koju će Facebook takođe vrednovati je i Facebook pretraga. Tačnije ako odete u search opciju na svom profilu i ukucate na primer Zequester, naći ćete našu Facebook stranicu i kliknuti na neki sadržaj u cilju čitanja ili daljeg šerovanja. Facebook to vidi kao signal da Vam je sadržaj stranice bitan, pa će Vam češće prikazivati objave ili video sadržaje sa naše stranice koju ste lično posetili nego neke druge stranice koja je možda i sponzorisana. Na ovaj način Facebook izjavljuje da mu je bitno da sadržaji koje korisnici prate budu vidljiviji u News Feed-u.
Naravno, ovo se i dalje odnosi samo na globalni Facebook, ne na naš Explore Feed, ali ako malo bolje razmislimo ove dve opcije imaju svojih sličnosti. Suština Explore Feed-a je i bila da se stranice odvoje od postova prijatelja, a vidljive biće one stranice koje su sadržajnije, kvalitetnije i bogatije po broju interakcija. Stiče se utisak da Facebook nikada neće dovoditi u pitanje kvalitet sadržaja, ali će svakako menjati kriterijume njihovog rangiranja.
***Neka budućnost svih poslova koji se odvijaju većinom preko Facebooka i Instagrama zahtevaće da se stranice i klijenti sve više oglašavaju putem video sadržaja.
Video sadržaji sa propratnim tekstom
Možete primetiti i trend da je sve više video sadržaja sa propratnim tekstom, koji Vam omogućavaju da gledate video, ali da ne puštate zvuk. Tako da je ovo još jedan momenat interakcije sa klijentima čiju pažnju želite da privučite. Naravno, postoje indicije da će duži tekstualni statusi ponovo dobiti svojih pet minuta, ali i ako dobiju, to neće umanjiti vrednost video sadržaja koji su gotovo sigurno trend u narednim godinama.
Zato, postavlja se pitanje koliko smo spremni da uložimo vremena i truda ne samo u Facebook oglašavanje već i u održavanje takvog sadržaja na svakodnevnom nivou. Neminovno je da se moramo prilagoditi novim Facebook pravilima, pa bi zato bilo dobro posvetiti pažnju interakciji sa korisnicima. To je najbolje raditi kroz pozivanje na učešće i dijalog, ali na suptilan i manje očigledan način od onog ,,u komentaru ostavite svoje mišljenje.“
Fokus treba da je na potrebama korisnika u kombinaciji sa najnovijim trendovima u oblasti kojom se bavite. Vaš posao treba da odlikuju stil, interakcija, individualan pristup, kvalitet sadržaja i usluge, ali i praćenje najnovijih stilova i trendova. Na taj način izjavljujete da ste informisani i pratite promene koje su svakako bliske Vašoj publici.
Organski reach nije mrtav, ali je toliko puta bio na izdahu, da nam ostaje da se držimo samo onoga što možemo da kontrolišemo i da se što bolje prilagodimo novonastalim promenama.