Godina koju smo najskorije uskladištili u istorijske knjige se ispostavila veoma turbulentnom, uzbudljivom i nepredvidivom. Širom sveta svedočili smo konstantnim promenama koje su se odvijale neuhvativom brzinom, bez obzira na to da li govorimo o mišljenjima većine na određenu temu, ili o velikim promenama koje nikako nisu bile očekivane. I na polju politike i svetske ekonomije bilo je dosta dešavanja, ali ne pričamo o tome trenutno.
Ono o čemu govorim su promene koje su doživeli online marketing trendovi u toku poslednjih 18 meseci. Dok je većina promena do kojih je došlo bila očekivana prema analizama trendova iz prethodnih godina, niko nije očekivao da te promene stignu toliko brzo i da budu tako lako i potpuno usvojene kako se to ispostavilo u 2016. godini. Sada ćemo spomenuti neke od trendova koji se očekuju da procvetaju i dožive svoj puni potencijal u 2017. godini:
-
Live video – Usvajanje i kreativna upotreba
Rast live video forme mogao se nazirati još tokom 2015. godine, i od tada se nije zaustavio, pre svega usled rasta popularnosti živih Youtube striminga, Fejsbukovog Live servisa i višeg stepena integracije Periscope servisa u Twitter tokom poslednjih meseci.
Marketinški vidovi promocije putem servisa za striming uživo su veoma moćni i uzbudljivi. Trenutnost i spontanost živog videa daje vam mogućnost da svoj brend ili kompaniju prikažete kroz strimove koji prikazuju dešavanja „iza kulisa“ i kroz kratke žive izveštaje koji uključuju vaše pratioce na društvenim mrežama u interakciju sa kompanijom na direktnijem nivou i daju im bolji osećaj pripadnosti. Ovaj tip živog videa zahteva veoma malo po pitanju koštanja opreme i vremena pripreme, a daje vam prirodniji način za komunikaciju sa publikom. Sa druge strane, omogućuje vam i stvaranje ispoliranijih tipova emisija, sa više kamera, scenarijima i pripremljenim studijom ako želite da strimujete određeni događaj ili radite prenos konferencije koja bi drugačije bila nedostupna većini vaše publike.
Ove žive događaje možete zakazati na svakoj od platformi, pratiti broj ljudi koji ih gleda, publika može da učestvuje u diskusijama u komentarima i po završetku striminga video se čuva i možete mu menjati naziv, dodavati opise i dodatne informacije, kao i druge mogućnosti (poput Call to Action dugmeta na Fejsbukovim Live videima).
-
Native advertising i integracija marketinga u sadržaje (Content Marketing)
Tradicionalni modeli reklamiranja postaju iz godine u godinu sve manje efektivni, a 2016. nije dala povoda da pomislimo da će stvari po tom pitanju postati bolje. U suprotnosti tome, native marketing je dobio i na popularnosti i u količini ulaganja kompanija tokom poslednjih par godina i proširio se preko više različitih online platformi.
Ljudima se uglavnom dopada ideja da svoje reklame dobijaju na organski i zanimljiv način, bez prevelikog uticaja na njihovo iskustvo na platformama i sa jedva primetnom razlikom od nereklamnih sadržaja nekog sajta. Korisnici su takođe voljniji da isprate reklamirane sadržaje, pogotovo ukoliko ih vide kao korisne i ako tu sadržaji ciljaju dobru demografsku grupu na pravi način.
Drugi vid personalizovanog ciljanja i dosezanja publike nalazi se u marketingu kroz sadržaje, koji dobija sve više na važnosti. On dopušta vašoj kompaniji da gradi interakciju sa publikom i stiče poverenje nudeći im korisne i relevantne informacije u regularnom ritmu. Marketing kroz sadržaje je tehnika koja je izvodiva za svaku kompaniju ili brend, pošto može da pokriva gotovo svaku temu i može se izvoditi na mnoštvo načina.
Ključ uspešnosti marketinga kroz sadržaje je konzistentnosti u predstavljanju brenda, tip govora i pristupa i visok nivo prezentacije u ustaljenom ritmu, sa fokusom na pravu svrhu vaših sadržaja. Ako svojim sadržajima učinite posetioce da se osećaju zainteresovano i dobro informisano, oni će se vraćati i prate vaše sadržaje u budućnosti.
-
Marketing promocijom preko uticajnih ličnosti (Influencer marketing)
Videli smo rast popularnih online ličnosti sa velikim brojem ljudi koji su dopreli do velike količine ljudi svojim blogovima ili interakcijom na društvenim mrežama, a oni su odličan način da se nešto reklamira koncentrisanim interesnim grupama. Prošla godina je bila posebno jaka po pitanju ovog vida marketinga, pošto su velike kompanije redovno koristile usluge uticajnih ličnosti.
Marketing putem uticajnih ličnosti brzim tempom dobija na značaju, pošto njihov prirodni stil prenošenja informacija putem ličnih preporuka daje mogućnost stvaranja velikog interesnovanja kod potencijalnih klijentata. Izbor influencera za vašu fokusnu publiku može bitno uticati na to koliko će vaše marketing kampanje biti uspešne, i koliko pozitivnih reakcija tako možete stvoriti.
-
Mobilna integracija, augmented reality i privremeni sadržaji
Zajedno sam smestio ovih nekoliko trendova pod jednu kategoriju, pošto smatram da su i poboljšana stvarnost (AR – augmented reality) i aplikacije sa privremenim sadržajima (poput aplikacije Snapchat) pripadnici opšte mobilne integracije i dovoljno značajni da budu spomenuti.
Poboljšana stvarnost je veoma obećavajući segment tehnologija koje su trenutno skoro svima dostupne, pošto na tržištu već postoji mnoštvo nosivih proizvoda koji nude nesmetane opcije za reklamiranje kompanijama, kao što su pametni satovi, prstenovi, naočari i ostalo. Još uvek nije baš najjasnije šta se sve može svrstavati pod poboljšanu stvarnost, ali već postoje aplikacije koje vam pružaju dobar metod reklamiranja prema trenutnoj lokaciji korisnika ili putem povezivanja sa kamerom na telefonu i programa za prepoznavanje.
Privremeni sadržaji mogu se posmatrati kao sličan koncept po pitanju online marketinga, a Snapchat na tom polju pravi velike korake po pitanju popularnosti i broja korisnika. Može se koristiti na sličan način kao i servisi sa videom uživo, ali bi ga trebalo posmatrati kao platformu više usmerenu ka mobilnim korisnicima. Marketing putem Snapchat aplikacije, uz ideje preuzete od servisa sa živim videom, može se obavljati i preko uticajnih ličnosti, promocija i nagradnih takmičenja.
Sama mobilna integracija čini da se ceo plan marketinga fokusira na brzinu (pogotovo usled Guglovih skorih izmena u preferencama pretraživača) i trenutnost (usled globalnog porasta konzumacije prvenstveno živih video sadržaja). Tokom 2017. videćemo dalji rast popularnosti korišćenja mobilnih medija, tako da bi ste u startu to trebali uključiti u svoje marketinške planove.
-
Onlajn video je nova televizija
Do sada ste već mogli da primetite da se u ovom članku konstantno spominju različite forme online video materijala. Prosta je činjenica da online video sadržaji ubrzano postaju ubedljivo najveći način na koji ljudi konzumiraju svoje zabavne sadržaje i metod kojim primaju informacije.
Twitch proširuje svoju platformu za strimovanje igara da uključuje sadržaje koji nisu vezani za gejming. Youtube svojim novim algoritmima primorava stvaraoce sadržaja da nude video sadržaje dužeg formata time što su učinili da broj minuta gledanja sadržaja i procenat zadržavanja publike na sadržajima bude bitniji od broja pregleda na nekom videu.
Sve platforme koje nude online video sadržaje pokušavaju da postanu nalik tradicionalnoj televiziji po pitanju integracije u redovan životni stil svojih korisnika. Statistike pokazuju da je prosečna dužina vremena gledanja online videa u 2016. godini gotovo duplirana u odnosu na prethodnu, i da oko 85% ljudi od 19-49 godina starosti imaju tendenciju da gledaju online sadržaje na više od jednog uređaja, često puštajući video na tabletu ili telefonu dok rade na računaru ili obavljaju druge poslove.
Sve ovo odaje snažnu poruku da je online video najveća marketing platforma i da bi trebao biti prihvaćen od strane marketing zajednice putem razvijanja odgovarajućih strategija. U zavisnosti od platforme i onoga šta želite da nudite, možete povećati aktivnost mušterija stvaranjem zanimljivih videa poput recenzija proizvoda, videa dokumentarnog stila sa fokusom na vašu kompaniju, proizvod ili servis, tutorijala i ostalih videa u vezi sa vašom ponudom. Mogućnosti su široke, a biti kreativan je ključ uspeha.