Pojava online prodavnice se vezuje za kupovinu proizvoda putem interneta. U doba digitalizacije ovo je vrlo popularan i isplativ načun kupovine, kako za potrošače, tako i za preduzetnike. Online prodavnica omogućava različite načine plaćanja, što olakšava potrošačima da se brže opredele za ovaj vid kupovine.
Online prodavnica/Prednosti
Online kupovina nudi povoljnosti kakve su preglednost proizvoda, opis, mogućnost da se stvar više puta analizira i na kraju obavi proces kupovine koji je poprilično jednostavan. Proces plaćanja je jednostavan i zbog činjenice da nema čekanja niti zadržavanja na kasi, što je današnjem čoveku velika ušteda vremena. Ipak, da je online kupovina jedino dobar metod prodaje, ne bi i danas postojale prodavnice sa robom. Razlog je vrlo jednostavan, a tiče nemogućnosti da se stvar prikaže onako kako bi je osoba uživo doživela.
Online prodavnica/Nedostaci
Ma koliko slika bila kvalitetna, i danas se javljaju greške poput loše boje, veličine ili nekih drugih elemenata. Svima je u cilju da fotografija bude što kvalitetnija, međutima ona nekada ne odgovara onome što osoba dobije nakon procesa kupovine. Ko god je kupovao preko AliExpressa imao je bar jedan takav slučaj. Iako će kvalitet robe opisivati i ocena prodavca, a ne samo slika, bitno je, i naš tim ohrabruje sve preduzetnike da je dobro imati kavlitetne slike proizvoda. Ipak, opšte pravilo je da slika ne sme biti bolja od proizvoda dok je njena funkcija da proizvod prikaže u što realnijem svetlu.
Fotografije sa prijatnim ambijentom, dobrim osvetljenjem, toplim bojama i mnogim drugim elementima koje smo već navodili u prethodnim tekstovima mnogo bolje prodaju proizvod, samo zato što putem senke, nijansiranja i kontrasta, proizvod dolazi u prvi plan, što je cilj fotografije.
Metode online kupovine
Sledeće što bi trebalo razmotriti su metode online kupovine, koje najviše zavise od tipa usluga. Razlikujemo metode:
B2C (skraćeno od engleskih termina business to consumer ), podrazumeva da se proces u okviru online prodavnice odvija između pružaoca usluga i klijenta.
B2B (skraćeno od engleskih termina business to business ) u okviru koga se proces online trgovine odvija između dva preduzetnika.
B2B2C (skraćeno od engleskih termina business to business to client) što znači da se online trgovina odvija ili između dva preduzetnika ili između kupca i preduzetnika, ali u ovom načinu postoji i posrednik. Ovaj treći metod je nastao kao kombinacija B2C i B2B pristupa i danas je najzastupljeniji u savremenim online prodavnicama.
C2B (skraćeno od engleskih termina consumer to business) je online trgovina, ali od strane kupca, koji od prodavca traži određenu uslugu ili proizvod iznoseći pri tome svoje zahteve (na primer budžet koji ima za kupovinu određenog proizvoda ili usluga).
C2C (skraćeno od englesnkih termina consumer to consumer) je online trgovina nalik aukciji, koja se odvija između dva korisnika.
B2A (skraćeno od engleskih termina business to administration) čiji je osnovni segment poslovanja izvršavanje finansijskih transakcija između preduzetnika, a to mogu biti kompanije i brojne državne institucije.
C2A (skraćeno od engleskih termina consumer to administration) koja se odnosi na sve neophodne transakcije koje pojedinac ima prema različitim državnim organima.
B2E (skraćeno od engleskih termina business to employee), koji je namenjen prvenstveno zaposlenima u okviru određene kompanije.
Osnovni elementi online prodavnice
Domen
Da biste kreirali svoju online prodavnicu, bitno je najpre izabrati adekvatan domen. Prilikom izbora domena treba razmišljati u pravcu razlikovanja od konkurencije. U izboru domena, treba razmišljati o sledećim kriterijumima; naziv domena treba da bude pamtljiv, po mogućstvu kratke forme, dovoljno reprezentativan kada je proizvod u pitanju i dovoljno prilagođen onome što prodajete.
Kontradiktorni nazivi, iako mogu biti efektni kada je marketing u pitanju, sa aspekta optimizacije može biti penalizovan. Dakle, ako prodajete kreme, domen ne bi trebalo da nosi naziv, obuca.rs, niti da je previše dugačak, kao na primer kremedezodoransikozmetika.com. Previše ključnih reči u domenu iako govori o tome šta prodajete, u drugim oblastima marketinga može napraviti problem.
WooCommerce online platforma
WooCommerce je najpopularniji WordPress eCommerce plugin i korisnicima omogućava veliki broj mogućnosti, što između ostalog uključuje kontrolnu tablu kako bi korisnik bio u mogućnosti da lako proverava stanje i napredak svoje eCommerce prodavnice. Ova platforma nudi veći izbor plaćanja, poput PayPal-a, čekova, plaćanja pouzećem, a tu je i Wooplatnica koja omogućava generisanje opšte uplatnice, posebno popularne na domaćem tržištu.
Tema
Tema je jedan od bitnijih elemenata online prodavnice, jer je to ono što će korisnik videti kada poseti prodavnicu. Tema treba da je što preglednija i jednostavnija za korišćenje. Prilagodljive teme sa većim brojem izbornika omogućavaju prodavcu da raspoređuje elemente teme tako da zadovoljava kriterujume jednostavnosti i preglednosti. Jednostavnost online kupovine ogleda se između ostalog i u selektivnosti koraka koji sužavaju proces kupovine, počev od dodavanja proizvoda u korpu do njegovog plaćanja.
Kada se kupac opredeli za određene proizvode, onog trenutka kada želi da kupi proizvod, sledeće strane treba da su usko orijentisane samo na proces. To znači da ako osoba želi da kupi proizvod, nema potrebe da joj se prikazuju dodatni proizvodi za kupovinu. Pažnja kupca treba da bude ograničena na korake za plaćanje, ne na korake za pretraživanje. Po završetku kupovine je moguće ponuditi opciju vraćanja na pretraživanje proizvoda, ali nikako u procesu plaćanja ili unošenja adresa ili drugih informacija.
Sigurnost informacija
Vrlo bitan faktor u online kupovini je ostavljanje ličnih podataka prodavcu, bilo da se informacije odnose na adresu i broj telefona ili broj i šifru platne kartice. Brojni plugini pojačavaju sigurnost WordPressa i online prodavnice. Neki od poznatijih su: Wordfence Security, iThemes Security, All In One WP Security & Firewall.
Brzina
Brzina, kao i vreme učitavanja sajta određuju da li će se i koliko će se osoba zadržati u online prodavnici. Kupcima je sve preko 3 sekunde učitavanja sporo, pa statistika kaže da više od 57% posetilaca ode sa sajta bez da pogleda sadržaj. Ovo je još jedan od razloga zašto je pored kvalitetnog sadržaja bitno ispratiti brzinu sajta, jer osoba neće ni stići do kvalitetnog sadržaja, ako joj ne omogućite brzinu kretanja po sajtu. Slično je i sa proizvodima. Što je online prodavnica sporija, to je manja verovatnoća da će osoba kupovati u toj prodavnici.
Prezentacija proizvoda i online marketing
Plugini poput MailChimpa i SendinBlue Subscribe-a omogućavaju da ostanete u kontaktu sa potencijalnim kupcima ili osobama koje su već kupovale kod vas nudeći im mogućnost da putem mail adrese dobijaju različita obaveštenja o akcijama i drugim ponudama na sajtu. Istovremeno praćenjem kretanja potencijalnih kupaca na sajtu i povezivanjem sa Facebookom, možete dodatno pojačati prodaju, budući da ih i Facebook (uz adekvatno kreiranu kampanju) može usmeravati na vašu prodavnicu.
Backup podataka
Backup podataka je vrlo važan element online prodavnice, jer omogućava prodavcu da sačuva podatke svojih kupaca koje je do sada skupio. U slučaju bilo kakvih spoljnih napada koji mogu čak i da obrišu sajt, backup je suštinski element vitalne online prodavnice. Plugini koji pomažu u tome da ovaj proces bude lak i više automatizovan su: BackupBuddy, UpdraftPlus Backup, RestorationBackUpWordPress.
Zaključak
U poslednje vreme kreiranje online prodavnice je dosta pojednostavljeno, ali je i dalje na nivou koji zahteva viši nivo stručnosti i detaljnog poznavanja navedenih elemenata. Naš Zequester ima dugogodišnje iskustvo u vezi sa kreiranjem online prodavnica i u kontekstu funkcionisanja prodavnice nudi uvek kvalitetna i funkcionalna rešenja.