Čini se da je sve teže ostati u vrhu pretraživača, u vremenu kompleksnih Googlovih pravila
SEO optimizacija postaje sve teža i ozbiljnija, ali zapravo svodi se na jedno opšte pravilo, a to je kvalitet teksta i onoga što nudimo potencijalnim klijentima. To je primarno i bio cilj, međutim nalaženjem raznoraznih prečica za bolje rangiranje, Google je bio primoran da (kako bi između ostalog zadržao svoju reputaciju najboljeg pretraživača) sve to rangira prema nekom kriterijumu. Kako tehnologija napreduje, pogotovo mobilna tehnologija, optimizacija sajtova ide sve više u smeru prilagođavanja sadržaja mobilnim telefonima.
Glasovno pretraživanje i optimizacija
Najnovija vest je da su već počele da se rade optimizacije sajtova koje odgovaraju glasovnoj pretrazi sadržaja. Opet, glasovna pretraga sadržaja ima svoje prednosti, zbog jednostavnosti, ali i nedostatke, jer je potrebno jasno precizirati željeni sadržaj. Takođe, optimizacija tekstova mora odgovarati načinu pretraživanja sadržaja, dakle nameri korisnika. Čini se da je vreme pisanje sadržaja prema ključnim rečima pluskvamperfekat. Ipak, ovo je situacija u visoko razvijenim zemljama, gde je tržište preplavljeno ekspertima za SEO i svi bi da budu na vrhu prve stranice. Kada je Srbija u pitanju, polako osvešćujemo potrebu za optimizacijom, ali i dalje ima prostora za napredovanje i za monopol onih koji uveliko znaju pravila optimizacije.
Zlatno doba Copywrtinga
Kako stručnjaci predviđaju SEO pravila idu na ruku osobama koje pišu za sajtove kompanija. Sa te strane copywriteri dobijaju mogućnost da pišu prema estetskim pravilima, a ne prema Googlovim pravilima, iako, ironično, to je osmislio Google. Ipak, tekst od 2000 reči koji apsolutno ničemu ne znači takođe nije dobro rešenje, jer ako korisnik ne vidi sadržaj kao relevantan, neće dugo ostati na sajtu. Ako korisnik ne ostaje dugo na sajtu, to je takođe signal Googlu da sajt nije relevantan.
Google RankBrain
Google algoritam postaje sve pametniji, što znači da lako analizira iskustva korisnika i spram toga rangira sadržaj. Ovo se još naziva RankBrain i kako mu samo ime kaže, Google postaje pravi mozak rangiranja postojećih sadržaja, a spram reakcija drugih osoba. Ovaj mozak funkcioniše po sistemu merenja vremenskog zadržavanja korisnika na vašem sajtu i koliko je njih pretraživajući određeni pojam, zapravo klikne na vaš sajt.
Zadržavanje korisnika na sajtu se zove Dwell Time, dok se broj ljudi koji klikne na link sajta u pretraživaču zove Click-Trough-Rate. Kada je mereno vreme zadržavanja korisnika na sajtu spram relevantnosti sadržaja, utvrđeno je da BrainRank procenjuje sadržaj kao relevantan, ako je korisnik na njemu proveo oko 3 minuta i 10 sekundi.
Da bi se to desilo pored velikog broja reči (do 2000 reči i više), potrebno je da tema bude relevantna za čitanje i da je 10 puta bolje obrađena od svih drugih tema. 10 puta bolje obrađena tema nije nikakav kriterijum merenja, već predstavlja koliko kvalitet sadržaja postaje sve bitniji u proceni. To bi značilo da je tema toliko dobro i detaljno obrađena, da korisnik više ne mora da pretražuje druge sajtove kako bi našao odgovor na svoje pitanje.
LSI Graph
Ako vam je ponestalo insipiracije za pisanje, potrebno je samo preko LSI Graph-a pronaći ključne reči koje su povezane sa temom koju primarno obrađujete na sajtu. LSI Graph je skraćenica za Latent semantic indexing keywords. Nisu dovoljne standardne ključne reči, već je potrebno gledati složenice. Na primer, za ključnu reč sajtovi, mi smo dobili ponuđena rešenja: najposeceniji sajtovi u svetu, najposeceniji sajtovi u srbiji 2018, internet portali…Isto tako sve ovo se može obaviti i kroz Googlov pretraživač, gde posebno obraćamo pažnju na deo koji se zove ,,Searches related to..”
Mobile-friendly?
Sledeća nimalo naivna stavka indeksiranja i rangiranja je optimizacija za mobilne telefone. Najnovija statistika pokazuje da se čak 60% pretraga dešava preko mobilnog telefona, s tim u vezi donekle i logično zaključiti da će se Google okretati najnovijim mobilnim tehnologijama. Ovo donekle potvrđuje podatak da već imamo optimizacije izvršene prema glasovnoj pretrazi sadržaja. Dokaz koliko je ovo bitno je da se vaš sajt neće prikazati korisnicima, ako nije prilagođen mobilnim telefonima.
Takođe, ako i jeste prilagođen telefonima, postavlja se pitanje vezano za brzinu učitavanja sadržaja. U roku od dve sekunde sadržaj vašeg sajta bi trebalo da je potpuno učitan korisniku koji vrši pretragu sa svog telefona. Samo 2 sekunde! Da li vidite sada koliko je Google ozbiljan SEO majstor. Ako imate nedoumice u vezi sa vašim sajtom i ne znate da li je on mobile-friendly, možete lako izvršiti testiranje i to putem Googlov testa.
YouTube je kriv za sve!
Sledeći korak u pretraživanju biće vezan za video sadržaje. Ako je Google broj jedan pretraživač. YouTube je odmah iza njega. Zbog velikog video buma kojem svedočimo već par godina unazad, sa posebnim naglaskom na 2017. i 2018. godinu, očekuje se da će do 2020. godine više od 80% pretraživanja biti obavljeno sa YouTuba. Dokaz koliko video sadržaj postaje primaran u odnosu na tekst i koliko je korisnicima bitnije da vide i čuju sadržaj, ne da ga čitaju.
Uzimajući sve ovo u obzir nije ni čudo što je i Instagram poslednjih dve godine postao broj jedan za marketing i oglašavanje. Takođe, iako ne toliko popularna platforma kao Facebook i Instagram, Pinterest dobija svojih pet minuta u marketinškim vodima, najpre zato što obezbeđuje vizuelni sadržaj i kratke infografike. Inforgrafici su vizuelne priče koji daju odgovore na pitanja zbog kojih smo i započeli pretragu. Umesto da korisnici čitaju ceo tekst od 2000 reči, lakše im je da pogledaju sliku sa najbitnijim ključnim rečima ili informacijama koje traže. Suštinski infografik treba da posluži kao siže onoga što tekst detaljnije objašnjava, tako da pruža informacije i korisnicima koji žele samo ključne reči i korisnicima koji žele detaljnije informacije. Najbolje je kombinovati ga sa tekstom, ali je svakako moguće da se koristi i odvojeno.
U optimizaciji i rangiranju pored sadržaja i dalje veliku ulogu igraju linkovi ka relevantnim sadržajima i još više linkovi od takvih sajtova ka našem sajtu. Google predviđa će u rangiranju biti mnogo bitniji komentari korisnika, nego lajkovi na društvenim mrežama. Sledeće nimalo zanemarljivo je lokalna pretraga određenih sadržaja, tačnije pretraga će postati diferencijanija, pratiće iskustva korisnika, njihovo mesto boravka i istoriju pretraživanja. Da biste što uspešnije svoje sadržaje prilagodili lokalnoj pretrazi potrebno je suziti interesovanja na više specifičnih oblasti.
Takođe, bitan momnat u optimizaciji postaje sigurnost sajta, da li je HTTP (nesiguran) ili HTTPS (siguran) sajt. Sajtovi sa https-om biće mnogo bolje rangirani. Međutim, ovo je usluga koja se takođe plaća, pa je treba na vreme planirati zajedno sa ekspertima za optimizaciju. Preporučljivo je da se stari internet sadržaji ažuriraraju i obogate novim savremenim sadržajima (naravno ako odgovaraju već postojećoj temi).
Iz svega navedenog vidimo da će optimizacija biti sve složenija za kompanije i sve lakša za korisnike, ali jedna stvar nikako ne izlazi iz ,,mode”, a to je kvalitetan sadržaj koji ZAISTA nudi odgovore na pitanja korisnika. I za kraj, zanimljiv osvrt na značaj optimizacije u narednim godinama…