Inspiraciju za Facebook reviews smo dobili radeći sa klijentima kojima je bila potrebna dodatna pomoć oko uređivanja Facebook stranice. Ono što smo primetili je da mnogo poslodavaca veoma ozbiljno i efikasno vodi svoj posao. Naš posao je da ponudimo neke strategije koje će klijentima pomoći da samouverenije koriste Facebook kao platformu za promociju i oglašavanje.
Facebook reviews – ono što prodaje Vaš proizvod
Jedna od tih strategija je i Facebook reviews, tačnije opcija koja omogućava da klijenti komentarišu Vaš posao. Ovo je posebno značajna opcija ako se bavite prodajom nekih proizvoda, jer je mišljenje drugih ljudi koji su sa Vašim proizvodom imali iskustva dragocenije od reklame. Facebook reviews funkcioniše po sistemu preporuke, kad god Vam neko ostavi komentar na stranici i oceni Vaš rad, njegova ocena biće vidljiva i dostupna svima koji posete Vašu stranicu.
Do sada smo već naučili da je marketing samo dobra maska i da on jako lepo prezentuje naš stil, brend, izgled, logo, ali pravi posao je sve iza marketinga, to je Vaše vreme, Vaš trud i najpre kvalitet. Nijedan marketing nije toliko dobar da može opravdati loš kvalitet nekog proizvoda. Zato, najbolje je najpre obraditi pažnju na kvalitet, a marketing jedino može da Vam da vetar u leđa na tržištu i među konkurencijom.
Podešavanja Facebook reviews opcije
Međutim, šta raditi sa Facebook reviews opcijom? Najpre, ako nemate ovu opciju, predlažemo Vam da je osposobite u okviru Vaše Facebook stranice. I to tako što ćete otići na opciju Settings, pa na opciju Edit page, kao na slici.
Slika 1. Podesavanje opcije Facebook reviews
U okviru nje ćete videti opciju reviews, koju morate najpre uključiti, a onda kopirati link Vaše stranice. Na taj način ste stranicu uspešno osposobili za ostavljanje komentara i ocenjivanje Vaših proizvoda.
Slika 2. Uključivanje opcije Facebook reviews
Nema razloga za brigu
Odmah da kažemo, nemate razloga za strah od toga da Vam loš komentar može narušiti reputaciju, jer ne može, ali to sve zavisi od toga kao ćete se poneti prema takvim komentarima. Pre nego Vam pojasnimo šta tačno treba raditi kada Vam neko ostavi review, trebalo bi se pozabaviti i kontaktima sa klijentima na dnevnom nivou.
Kako da odgovorite na loše komentare? Taktike i trikovi
Sigurno se dešavalo da ste u toku svog poslovanja imali kontakta sa pojedincima koji su jednostavno došli da se raspravljaju, kritikuju Vaš posao, pri tome ne znajući o čemu je reč ili jednostavno pišu sadržaje koji nisu na mestu, koji vređaju i omalovažavaju i druge i Vas. U ovim trenucima treba odigrati taktično i mudro, jer u suprotnom Vaše afektivno ponašanje drugima takođe daje povratnu informaciju o tome kako reagujete.
Zato, uvek se predlaže da odreagujete hladne glave. Ali, šta to zapravo znači. To znači da nikako ne treba ulaziti u raspravu sa takvim ljudima. Ono što možete je da probate da izvučete najbolje iz situacije, tako što ćete nezadovoljnu osobu pitati za mišljenje i sugestiju kako možete podići kvalitet. To će obično rešiti situaciju, ali ne mora da znači da će uvek tako biti.
Nikako ne raditi ovo
Ono što svakako ne bi trebalo da radite je da brišete komenatare te osobe, da je otvoreno kritikujete ili pozivate druge da je kritikuju, blokiranje je takođe nešto što nije preporučljivo. Pored toga što Vam ovo narušava reputaciju kod drugih članova koji prate Vaš rad, može izazvati bes i kontrareakciju kod druge osobe. Otvaranje lažnih profila, namerno ocenjivanje tuđeg rada kao lošeg, zlobni komentari, slanje privatnih poruka i mnogi drugi faktori su samo neke od posledica takvog ponašanja.
U slučaju i da postupite korektno, a osoba nastavi da se ponaša tako, imate mogućnost da određeni profil, ili profile prijavite Facebook-u, u cilju blokiranja tih osoba, kako Vam ne bi dalje narušavali reputaciju. Kada omogućite opciju Facebook reviews ovo sve Vam se takođe može dešavati, s tim da takve komentare ne možete brisati.
Facebook reviews – vidljivost ocena i komentara
Vaša ocena biće svima dostupna i svi će videti šta je ta osoba komentarisala. I možda ovo deluje kao loša opcija, ali kao i komentari na stranici, ovo Vas može dodatno promovisati ili u suprotnom, oboriti kvalitet. Najpre, kada neko ostavi pozitivan komentar, pohvali Vaš rad i oceni posao sa peticom, potrebno je zahvaliti se, jer je ta osoba ipak izdvojila minut svog vremena da Vašem ocenjivanju posveti pažnju.
Sa druge strane, ako neko ostavi loš komentar i lošu ocenu, bitno je da se u komentaru obratite osobi i zatražite od nje neki vid sugestije za povećanje kvaliteta Vašeg rada. Ako osoba ne odgovori, već je došla samo da ostavi lošu ocenu, budući klijenti koji isprate ovaj komentar, i dalje će verovati Vama, jer je više nego očigledno da neka osoba kritikuje rad, a ni ne zna zašto to radi.
Dakle, kakav god da je komentar u pitanju, potrebno je da odreagujemo na neki način, najbolje asertivnim komentarom, kroz zahvalnost ili razjašnjavanje ostavljenog komentara.
Kritika koja je realna i pokazatelj Vašeg kvaliteta
Ono što je u principu zabrinjavajuće je ako neko dođe i ostavi komentar koji zaista ima smisla i zaista kritikuje proizvod koji prodajete. Ako na primer prodajete majice, a osoba dobije bušnu majicu ili je plati mnogo više nego što je trebalo, to je već nešto na šta morate obratiti pažnju. Prvenstveno treba voditi računa da do ovakvih stvari ne dolazi, a drugo, vrlo je bitno da promenite to u svom poslovanju, prihvatajući kritiku kao nešto konstruktivno.
Problem je međutim što su ljudi po prirodi sumnjičavi, pa ako neko ostavi review na stranici da je na primer hrana u restoranu pokvarena, to je nešto što ozbiljno narušava reputaciju. Iako i otklonite ovaj problem, ostaje sumnja kod budućih klijenata. Jedini način da se ovo prevaziđe je da nakon toga imate što više pohvala, jer tako pokazujete da ste povratili poverenje klijenata.
Da zaključimo…
Možemo zaključiti da je taktiziranje veoma bitna strategija u uspešnom poslovanju. U vremenu velike konkurencije, ljudi su se izoštrili da prepoznaju kvalitet i nekada mogu biti surovi i prema najsitnijim detaljima. Ako izuzmemo zlobne komentare i nečiju tendenciju da Vam napakosti, sve druge komentare i sugestije ne treba shvatati lično već više u funkciji usavršavanja rada, jer jedino tako gradite reputaciju osobe koja nije samo uspešna, već i prilagodljiva i asertivna.