Email marketing je oblik marketinga koji je poslednjih godina, bar kada je u pitanju njegova popularnost, ponovo dobio na značaju. Međutim, email marketing nije tako nov pojam i veoma često se koristi da bi se izgradio brend i ime. Ono što je takođe interesantno je što je email marketing pored svih Facebook i Instagram reklama postao jedna od onih marketinških tehnika koju navodno niko više ne koristi. Naprotiv, pravilno korišćenje ove tehnike može doneti mnogo novih klijenata, ako znamo kako da je koristimo.
Prva asocijacija na stizanje emaila neke firme u Vaš inboks je obaveštenje o nekom popustu ili nekoj neverovatnoj ponudi koju nikako ne treba propustiti. Ma koliko god ovo bilo primamljivo, realnost situacije je da će ljudi kliknuti na mail i eventualno link u mailu, ali kako vreme bude prolazilo ta klikabilnost biće sve manja.
Ono što je je problematično u ovoj situaiciji nije samo odustajanje ljudi od Vašeg brenda i odlaženje sa mailing liste, već i stvaranje averzije prema brendu. Vrlo je moguće da će ljudi Vaš mail doživljavati kao spam i kao nešto što ne vredi čitati.
Email marketing – proizvod ili vrednost
Jedno od bitnih pravila marketinga je da se proizvod koji se nudi ne ističe u prvi plan ili ne bar toliko spektakularno i nerealno da ljude više odbija nego što privlači. I kao što smo pomenuli u nekom od prethodnih tekstova, ljudi ne kupuju proizvod već vrednost, a to bi značilo da ako im se proizvod učini dovoljno dobrim, oni će kako tako naći novac da proizvod kupe. Klijenti traže nešto što će im olakšati život i rešiti probleme i ma koliko god bilo sjajno da se ponudite kao ekspert u nekoj oblasti, više će im značiti Vaši saveti i iskustvo, pa tek onda proizvod koji prodajete.
U tom kontekstu, slično je vođenje posla i na Facebook-u i Instagramu. Objavljujete post ili sliku koja treba da privuče klijente, a proizvod dolazi na kraju. Na ovaj način, proizvod koji prodajete ne deluje da je u prvom planu. Ako ste na primer fitnes trener i imate svoju stranicu, sajt ili čak proizvod koji prodajete, najbolje bi bilo krenuti sa nekim korisnim savetima o na primer ishrani, količini unosa tečnosti i mnogim drugim savetima koji olakšavaju život Vašim klijentima. Bilo da to napišete u obliku posta na Facebook-u ili putem maila, reakcija potencijalnih klijenata neće biti vezana za odbojnost, već za interesovanje i motivaciju.
Suština email marketinga je dakle da probudimo interesovanje kod ciljne grupe, a onda sasvim nonšalantno na kraju teksta ponudimo svoj proizvod. Veća je verovatnoća da ljudi putem Facebooka odgovore na ove zahteve, ali, i email marketing je jako bitan, jer ih na neki način primorava da pamte brend i ime i da ga razlikuju u moru drugih brendova.
Statistički, verovatno veći broj ljudi vidi Vaše objave na Facebook-u, nego na mailu, pogotovo ako imate adrese malog broja ljudi. Glavna razlika u ovom slučaju je što korisnici kada pročitaju Vašu objavu na Facebook-u, pročitaju još desetak sličnih, njihova pažnja biva oslabljena da bi na kraju i zaboravili šta su čitali.
To nije slučaj sa email marketingom, ali napominjemo da je ovo samo u slučaju ako klijenti zapravo otvaraju i čitaju Vaše mailove. Mi sve vreme pričamo o email marketingu, a nismo pomenuli kako doći mail adrese.
Kako nabaviti email adrese?
Suština ovog dela teksta je da Vam predstavi neke od načina prikupljanja email adresa. Dobijanje adresa od potencijalnih korisnika se može ostvariti na veliki broj načina. Neke kompanije prikupljaju podatke tako što jednostavno u uglu sajta ostave formu u kojoj korisnik treba da navede svoju email adresu i ime. Naravno, sve je ovo na dobrovoljnoj bazi i ništa se ne zahteva od korisnika.
Forma za ostavljanje email adrese
Jako je loš potez da ova forma iskače posred ekrana, pogotovo u toku čitanja teksta, jer ono što se mahom dešava je da korisnik isključi tu formu i ne ostavi adresu. Savet je dakle da ako se već odlučujemo za ovaj način, da formu ostavimo na samom dnu stranice. Drugi metod se odnosi na besplatne sadržaje, jer svi vole besplatne sadržaje.
Besplatni sadržaji
Na primer neko od korisnika u pretraživaču kuca pojmove koji se tiču pravilne ishrane ili na primer zdrave hrane. Ako Vaš sajt nudi nešto što njima treba, nakon posete Vašem sajtu jednostavno im možete ponuditi neku besplatnu šemu, knjigu ili neki drugi vid sadržaja koji će ih dovoljno zainteresovati da Vam ostave email adresu.
Ono što je nedostatak ovog metoda je što ljudi obično vođeni besplatnim sadržajem, ostave email adresu i nikada se više ne vrrate na sajt ili su došli samo zbog sadržaja. Ne kažemo da ovo nije dobar metod, već da treba razmisliti o svim prednostima i nedostacima pre nego se upustite u rad sa nekima od njih.
Posebne stranice za prikupljanje emailova
Treći metod je da se na sajtu naprave posebne stranice koje neće imati dodatne linkove u sebi, već samo tekst ili video namenjen isključivo za tu tematiku i korisnike koji hoće da ostave mail. U zavisnosti od tipa socijalne mreže, korisnike možete slati sa različitih platformi na ovu stranicu, pa samim tim pratiti i kretanje i ponašanje korisnika u toku ostavljanja email-a.
Kada ste prikupili mailove možete krenuti u izgrađivanje nekog prisnijeg odnosa sa svojim potencijalnim kupcima na način na koji smo Vam pojasnili u tekstu. I to, bez isticanja proizvoda u prvi plan, uz mnoštvo praktičnih primera i izgrađivanje interakcije sa korisnicima.
Opet da biste se upustili u email marketing trebalo bi da ispitate svoju ciljnu grupu, njihova interesovanja, te razmotriti koji tip sadržaja je izazvao najveću reakciju kod korisnika. Suština email marketinga je izgrađivanje veze sa klijentima koja vremenom postaje sve čvršća i sve postojanija u njihovom umu. Jer, možda neko od tih korisnika neće kupiti Vaš proizvod ili uslugu, ali će Vas preporučiti prijateljima, što je samo po sebi veliki uspeh.
I dok je reakcija na Facebook-u brža i obuhvata veći broj ljudi, ona ima tendenciju da se ugasi, baš zbog velike konkurencije i velikog broja svakodnevnih objava. Iako je slično i sa mailovima, način na koji se pristupa pisanju maila može Vas u značajnoj meri odvojiti od konkurencije i stvoriti sigurniji biznis nego Facebook oglašavanje.
I na kraju, savetujemo Vam da za prikupljanje podataka i mailova koristitie MailChimp koji u sebi ima niz prednosti koje mogu uticati na razvoj posla, ne samo putem sajta i socijalnih mreža, već i putem email-a. O MailChimpu i njegovim prednostima ćemo pisati u nekom od narednih tekstova gde ćemo izložiti osnovne delove programa bitne za kreiranje kampanje.