Da bi sadržaji sa Vašeg sajta bili u vrhu rezultata u Google pretraživaču, potrebno je da obratite pažnju na ključne reči koje korisnici kucaju kada pretražuju određeni sadržaj. Najčešća greška je da se sajt optimizuje za veoma opšte ključne reči koje već u startu imaju veliku konkurenciju. Ako neko prodaje mobilne telefone može da pretpostavi da je najlakše za ključne reči uzeti pojam ,,mobilni telefon”. Međutim, za zadate ključne reči postoji veliki broj rezultata počev od najnovijih informacija o mobilnim telefonima, preko prodaje telefona ili njihovih podešavanja. Konkurencija je velika, a ako je Vaš sajt optimizovan za reči ,,mobilni telefon”, proizvod koji prodajete sasvim izvesno neće biti na prvoj stranici Google rezultata. Na osnovu navedenog primera možemo zaključiti da ako u optimizaciji koristimo opšte ključne reči naše pozicioniranje u pretraživaču biće veoma loše.
Ključne reči i fraze (long tail keyword)
Do sada smo bar jednom bili prinuđeni da ,,istražujemo” proizvod pre nego ga kupimo. Naše istraživanje najčešće kreće sa informacijama o kvalitetu samog proizvoda. Tada čitamo komentare drugih korisnika i na osnovu njihovog iskustva zaključujemo da li ćemo proizvod kupiti ili ne. Pretraživanje može krenuti sa frazom, na primer ,,pegla gorenje iskustva” ili u slučaju mobilnih telefona ,,lenovo telefoni iskustva”. Već na samom početku nismo kucali samo opšte ključne reči, poput ,,pegle” ili ,,telefoni”, već smo jasno specifikovali proizvod, firmu i ono što nam je potrebno (iskustva drugih potrošača). Nakon dobijenih informacija doći ćemo do jednog, konkretnog proizvoda koji bismo hteli da kupimo, a ključne reči za dalje pretraživanje mogu biti nešto poput ,,pegla na paru 2761 gorenje cene novi sad” ili ,,lenovo s60 cene”.
U odnosu na prethodni primer, ovde vidimo da je upit mnogo duži i sadrži mnogo više informacija o onome što nam je potrebno. Ako određeni sajt nudi konkretan proizvod, a optimizuje se za reč pegla, a ne ,,pegla na paru 2761 gorenje cene novi sad” ili za neku drugu frazu, vrlo je verovatno da kupac neće ni videti sadržaje koje taj sajt nudi.
Vreme je novac
U zavisnosti od toga koliko novca želimo da potrošimo na određeni proizvod pretraga se može nastaviti sve dok proizvod ne ispunjava sve kriterijume potrošača. Što je investicija veća i ozbiljnija, to je pretraživanje duže, kompleksnije i sadrži više detalja. Ono što je detaljna pretraga za potorošača, to je za optimizaciju sajta ,,fraza” ili long tail keyword. Ako se sajt optimizuje za određene fraze ili long tail keywords, veća je verovatnoća da bude vidljiv u vrhu rezultata za traženi upit.
Kako da znam koje ključne reči su dobre za optimizaciju sadržaja na sajtu?
Najlakši način da se počne sa istraživanjem ključnih reči i fraza je da zamolimo drugu osobu da nam kaže šta bi ukucala u pretraživaču, ako joj je na primer potreban određeni telefon. Izbor ključnih reči često zavisi od uzrasta, iskustva, ali i nivoa obrazovanja korisnika. U zavisnosti od toga koji proizvod prodajemo, trebalo bi razmisliti i o žargonu za taj proizvod ili žargonima bliskim starosnoj grupi kojoj je proizvod namenjen. Potrebno je istražiti i konkurentne sajtove, ali i najčešće reči koje se kucaju u pretraživaču.
Kako pronaći adekvatne ključne reči?
Google Analytics je jedan od korisnih alata za proučavanje ponašanja, interesovanja, demografskih karakteristika, društvenih mreža i drugih faktora koji utiču na izbor sadržaja Vaših klijenata. Ovaj alat daje uvid u to koji sadržaji su najčitaniji na Vašem sajtu, iz kog mesta Vam dolazi najviše ljudi, koliko imaju godina i slično. Sve ovo pomaže da bolje upoznate svoju ciljnu grupu, a samim tim i lakše odaberete ključne reči i fraze za optimizaciju sadržaja na sajtu.
Sledeći alat je Google Keyword Planner. Ovaj alat nalazi sve ključne i srodne reči koju ste mu zadali i prikazuje broj unosa tih reči u pretraživač na mesečnom nivou. Na taj način dobijemo uvid u konkurentne i manje konkuretne ključne reči. Putem ovog alata možemo dobiti i fraze koje se najčešće vezuju za zadatu ključnu reč. Da biste mu pristupili, potrebno je da imate kreiran Google AdWords nalog.
Slika 1. Rezultati dobijeni u Google Keyword Planner-u za zadatu reč ,,mobilni telefoni”
Na ovoj slici vidimo rezultate za ukucanu ključnu reč ,,mobilni telefoni”. Kao što možete primetiti, broj ukucanih ključnih reči, na mesečnom nivou se kreće od 1000 do 10000. Za neke od ključnih reči konkurencija je velika, za neke srednja, a za neke ključne reči mala. Ako pišemo tekst za naš sajt i želimo da se organski, bez ikakvog plaćanja pozicioniramo u pretraživaču, koristićemo SEO naslove, meta tagove i delove u tekstu koje sadrže određenu ključnu reč. U našem slučaju to mogu biti reči ,,prodaja telefona”, ,,samsung telefoni” i slično, jer je broj upita veliki, a konkurencija manja od na primer reči ,,mobilni telefoni prodaja”, gde je konkurencija obeležena sa ,,high”. Što više imamo tekstova koji sadrže ključne reči i fraze koje ljudi ukucavaju u pretraživaču, to ćemo biti bolje pozicionirani.
U koloni ,,suggested bid” je prikazana procenjena cena po kliku. Ovaj deo tabele gledamo kada želimo da platimo Google oglas i budemo i na taj način vidljivi u pretraživaču. Bez obzira na to da li je sadržaj plaćen ili ne, na njegovo pozicioniranje najviše utiče kvalitet sadržaja, relevantnost i optimizacija. Sadržaj sajta koji nije dobro optimizovan, a dobro plaćen neće naići na veliki odziv. Međutim, da pretpostavimo da imamo kvalitetan sadržaj i optimizaciju, ali želimo da budemo vidljiviji putem oglašavanja, sledeće što nas interesuje je koliko ćemo novca potrošiti na oglašavanje.
Suggested bid nam pomaže da se odlučimo za onu ključnu reč koja je dosta tražena, a ne treba mnogo da je platimo. U idealnom slučaju najpovoljnije je da izaberemo ključnu reč ili frazu koja je dosta tražena, a niska joj je cena po kliku. Međutim, kako nismo jedini u toj delatnosti, vrlo je verovatno da je to konkurencija uradila pre nas. Za frazu ,,mobilni telefoni cene”, konkurencija je velika, ali je cena po kliku 0.06 američkih dolara. Ako je ovo cena koja nam odgovara, možemo se odlučiti za ovu ključnu reč. Naravno, uvek možemo više platiti klik i time pokušati da prestignemo konkurenciju koja je platila za istu ključnu reč ili frazu manje novca.
Sledeći metod koji možemo iskoristiti je allintitle. Jednostavno, u Google pretraživaču ukucamo ,,allintitle:” i ključne reči. U našem slučaju to će izgledati ovako ,,allintitle: mobilni telefoni”. Ovaj alat nam daje informaciju o tome koliki broj sajtova u svom url-u ili sadržaju sajta ima ključnu reč ,,mobilni telefoni”. Na taj način možemo videti da li su konkurentni sajtovi optimizovani.
Slika 2. Allintitle: mobilni telefoni
U okviru Google Keyword Plannera ključne reči koje ste pronašli možete zapamtiti na svom računaru, tako što ćete podatke eskportovati u excel tabelu i koristiti ih za dalje istraživanje. Ovako izgleda primer naše tabele.
Slika 3. Podaci eksportovani iz Google Keyword Plannera u excel tabelu
Alat pod nazivom Google trends nam daje uvid u ključne reči koje su najpopularnije za traženi upit. Putem ovog alata možemo videti koje ključne reči su se ranije kucale i koje su to reči čije se korišćenje povećava. Ove ključne reči možemo koristiti u sadržajima tekstova ili nazivu strana, čime će naš sajt dobiti na popularnosti i posećenosti.
Slika 4. Korišćenje ključne reči ,,mobilni telefoni” u poslednjih 12 meseci i po regionima
Za ključnu reč ,,mobilni telefoni” vidimo da je interesovanje bilo povećano u periodu avgusta i septembra 2017. godine, i da je iznosilo skoro 85%, a da je nakon toga opalo na 75%. Brojevi 100, 75, 50, 25, 0 prikazuju procenat interesovanja za navedenu ključnu reč. Takođe, možemo primetiti da se procenat interesovanja za određenu ključnu reč menja u zavisnosti od regiona. Na primer, u Srbiji je interesovanje za navedenu ključnu reč 100%, u Crnoj Gori 33%, a u Makedoniji 28%. Na procentualnu zastupljenost određenih ključnih reči u regionu utiču i mnogi drugi faktori, poput jezika.
Alat koji takođe može pomoći u istraživanju popularnosti ključne reči je Google search suggest. Google search suggest se odnosi na ponuđene ključne reči ili fraze koje su najsličnije ukucanom upitu i trenutno najpopularnije u pretraživaču. U našem primeru za ključne reči ,,mobilni telefoni” u padajućem meniju nam je ponuđena lista pojmova: ,,mobilni telefoni prodaja”, ,,mobilni telefoni cene”, ,,mobilni telefoni srbija”, ,,mobilini telefoni mk” itd.
Slika 5. Sugestije koje nam je Google ponudio za zadatu ključnu reč ,,mobilni telefoni”
Da zaključimo: da bi naš sajt bio vidljiv u pretraživaču i bolji od konkurencije, potrebno je da imamo kvalitetan sadržaj i dobru optimizaciju, a u tome nam mogu pomoći određeni alati. Njihova primarna uloga je da pronađu reči najsličnije zadatom upitu. Mnogi od ovih alata nude razne kriterijume filtriranja pretrage, pa tako možemo pretražiti ključne reči prema zemlji, jeziku, interesovanjima i društvenim mrežama. Jednom kada dobijete jasan uvid u statistiku, lakše ćete oblikovati sadržaje na sajtu, a samim tim i Vaš posao će napredovati.
Ukoliko imate pitanja u vezi sa optimizacijom za Google ili su Vam potrebne profesionalne SEO usluge, slobodno nas kontaktirajte kako bismo uradili besplatnu analizu Vašeg sajta i dali Vam predloge za optimizaciju kako biste bili rangirani bolje na Google pretrazi.